Růst cen v supermarketech ve Velké Británii zpomaluje, ačkoli rozpočty domácností jsou stále pod tlakem
Inflace v supermarketech ve Velké Británii se letos snížila na nejnižší úroveň, ale zůstává vysoká, což nutí lidi změnit způsob stravování a vaření, protože domácí rozpočty jsou napjaté, uvádí datová společnost Kantar.
Roční inflace potravin ve Velké Británii klesla za čtyři týdny do 11. června na 16,5 %, což je pokles ze 17,2 % minulý měsíc a rekordních 17,5 % v březnu. Zůstává na své šesté nejvyšší úrovni od finanční krize v roce 2008, řekl Kantar. Nejvíce vzrostly ceny vajec, omáček na vaření a mražených bramborových výrobků.
Údaje přicházejí den před oficiálními údaji o inflaci ve Spojeném království, které by měly v květnu vykázat zmírnění na 8,4 % z dubnových 8,7 %, kdy ceny potravin a nápojů vzrostly ročním tempem 19,1 %.
Závazek premiéra Velké Británie Rishi Sunaka snížit inflaci v letošním roce na polovinu je ohrožen tvrdošíjně vysokou inflací potravin, která udržela celkovou sazbu na vyšší než očekávané úrovni.
Fraser McKevitt, vedoucí maloobchodního a spotřebitelského přehledu ve společnosti Kantar, řekl: „Toto je nejnižší míra inflace cen potravin, kterou jsme viděli v roce 2023, což bude úleva pro nakupující a maloobchodníky.
„Ale růst cen o 16,5 % není něco k oslavě a stále je to šesté nejvyšší měsíční číslo za posledních 15 let. Růst cen potravin ve Velké Británii se nyní srovnává se zvyšující se mírou inflace v potravinách, k níž došlo loni v létě, což znamená, že by měla v nadcházejících měsících nadále klesat, což je vítaný výsledek pro všechny.“
Průzkum pro Kantar zjistil, že z pěti největších finančních starostí spotřebitelů je rostoucí cena potravin jediná, která je nyní znepokojuje více než na začátku roku.
Téměř 70 % domácností se buď „extrémně“ nebo „velmi obává“ inflace potravin a nápojů, zatímco v lednu to byly jen něco málo přes dvě třetiny. Zůstává druhým největším problémem za rostoucími účty za energii.
Spotřebitelé přecházejí na levnější vlastní značky supermarketů, aby ušetřili peníze, kde tržby vzrostly o 41 % ve srovnání s minulým rokem, a změnili způsob stravování a vaření, řekl Kantar.
McKevitt dodal: „Lidé stále více přemýšlejí o tom, co jedí a jak vaří, protože krize životních nákladů si vybírá svou daň na tradičním chování. Nejvýraznější změnou, kterou jsme viděli, je to, že lidé připravují jednodušší jídla s menším počtem ingrediencí. Naše data ukazují, že veřejnost se odvrací od své trouby a stále více používá mikrovlny, což odráží posun k jednoduššímu vaření.“
Za posledních 12 týdnů bylo o 4 % méně jídel vyrobených v troubě ve srovnání se stejným obdobím loňského roku, zatímco jídla připravená v mikrovlnné troubě vzrostla o 8 % a došlo k nárůstu potravin připravených na toustovačích a grilech.
Sue Daviesová, šéfka potravinové politiky spotřebitelské skupiny Which?, uvedla, že vysoké ceny „zatloukají rozpočty domácností o miliony, včetně zoufalých rodin a lidí s nízkými příjmy, kteří po mnoho měsíců vynechávají jídlo, aby vyžili“.
Vyzvala vládu, aby se naléhavě zavázala supermarkety naskladnit základní rozpočtové položky ve všech svých obchodech, zejména v oblastech, kde to lidé nejvíce potřebují, a aby také učinila mnohem jasnější ceny, aby si zákazníci mohli porovnávat ceny a najít produkty s nejlepší hodnotou.
Podíl produktů prodaných za 1 libru se podle Kantar za rok snížil téměř na polovinu, z 9 % na 5 %.
McKevitt řekl: „Tradičně byly ceny „za kulaté libry“ atraktivní pro nakupující, pro něž je snazší se s nimi spojit a jsou také praktické beze zbytkových změn. Ale vzhledem k tomu, že maloobchodníci dychtiví nabízet hodnotu a nákupy v hotovosti jsou méně populární, 1,25 GBP se ukázalo jako stále důležitější cenový bod. Nyní soupeří s 2 £ jako druhou nejoblíbenější cenou za potravinu.“
S příchodem teplého počasí spotřebitelé nakupují více zmrzliny a minerální vody, přičemž tržby se minulý měsíc zvýšily o 25 % a 8 %, a to i přes zvýšení cen o 20 % a 17 %.
Zdražily také grilované pokrmy, ceny čerstvé klobásy vzrostly o 16 % a čerstvé hamburgery o 13 % dražší.
Aldi byl nejrychleji rostoucím maloobchodníkem za poslední čtyři měsíce, když se lidé obrátili na diskontní supermarkety, zaznamenal nárůst tržeb o 24,6 % na rekordní podíl na trhu 10,2 %. Růst tržeb Lidlu ve Velké Británii zaostal jen nepatrně za německým diskontem a zvýšil tržby o 23,2 % na 7,7 % trhu.