Co vše je 7klik, rádi 7klikáme. Sledujte novinky na 7klik.
shrnující informace o diskutované rekonstrukci Hlavního nádraží v Praze
Hlavní nádraží v Praze
Tak si to shrňme:
Před 12 lety Správa železnic zrekonstruovala budovu hlavního nádraží za více než miliardu z veřejných peněz.
Při rekonstrukci byly do haly umístěny obchody, které zabraly podstatnou část haly na úkor prostoru pro cestující (zisk z pronájmů má podezřelá italská firma).
Byl vypsán soutěžní dialog na úpravu nádraží, protože se do ní nevejdou cestující.
Vítězný návrh navrhuje zbourat půlku haly, která je nedávno zrekonstruovaná a je kulturní památkou. Namísto ní se má postavit dřevěná „pergola“ za dvě miliardy. Bude do ní foukat, pršet a sněžit a v létě tam zase bude horko, takže bude většinu roku nepoužitelná.
Uzavřený prostor pro cestující bude sotva poloviční. Přitom se do budoucna počítá s více než polovičním nárůstem cestujících.
Když se veřejnost ozve, že nepovažuje náhradu haly za otevřenou pergolu za vhodnou, zástupci města okamžitě odpovídají, že na návrhu lze ještě pracovat, že se tam může třeba přidat nějaké prosklení… Navzdory tomu, že porota vybrala tento návrh jako vítězný právě pro otevřený plynoucí veřejný prostor.
Hala, která je památkou, má unikátní ocelovou konstrukci na rozpon 45 metrů – to umožňuje, aby ve vysoké části haly nebyly sloupy. Nová dřevěná střecha tam má spoustu sloupů přidat – ty provrtají prostor a budou překážet dokonce i dole na nástupišti metra.
Návrh je prý – s odvoláním na dřevěnou konstrukci – ekologický. Klasický greenwashing. Co je ekologického na tom, že se má zbourat nedávno zrekonstruovaná budova a místo ní postavit jiná Pokud bychom měli skutečně posoudit ekologické dopady, museli bychom započítat nejen dopady výroby a dovozu nového materiálu, ale rovněž odvoz a likvidaci starého. A především provoz budovy (vytápění, údržba,…) včetně efektivity vynaložených veřejných prostředků a přínosu pro veřejnost.