Subdodavatelé Renaultu mezi obavami a strachem

Plán snižování počtu zaměstnanců by mohl mít dopad na jeho subdodavatele v severním Franche-Comté
Plán snižování počtu zaměstnanců by mohl mít dopad na jeho subdodavatele v severním Franche-Comté

Dodavatelé automobilů ve Francouzském regionu Franche-Comté na severovýchodě Francie (u hranic s Německem a Švýcarskem), kteří vyrábějí díly pro Renault, se obávají důsledků plánu výrobce na snížení počtu zaměstnanců. V první řadě továrna Faurecia v Magny Vernois, která dodává zejména přední sedadla pro Zoé.

To je znepokojivá situace pro všechny subdodavatele automobilového průmyslu tohoto výrobceRenault se chystá zrušit 15 000 pracovních míst po celém světě, včetně 4 600 ve Francii , zejména prostřednictvím dobrovolných odchodů a nenahrazených odchodů do důchodu. Tento projekt snižování pracovní síly je součástí plánu úspor ve výši 2 miliard eur rozloženého na tři roky. Továrna Choisy-le-Roi ve Val-de-Marne bude uzavřena a její činnost bude převedena do Flins v Yvelines, kde bude výroba ukončena po ukončení Zoé naprogramovaného do roku 2022. Další lokality jako Maubeuge nebo Douai jsou ohroženy. Tato situace znepokojuje její výrobce zařízení, z nichž někteří sídlí v severním Franche-Comté. Všichni subdodavatelé automobilového průmyslu v regionu nepracují výhradně pro Peugeot.

Dočasní pracovníci v ohrožení ve Faurecia v Magny-Vernois?

Dodavatelé autodílů pro vozy Renault situaci bedlivě sledují a neskrývají obavy z budoucnosti . To je případ Haute-Saône v závodě Faurecia v Magny-Vernois poblíž Lure. Tam se vyrábějí přední sedadla Zoé a pěny sedadel pro vozidla Espace, Trafic a Scenic. Renault tvoří téměř 30 % jeho produkce. “ Pokud by výroba klesla, byli by to dočasní pracovníci, 200 z 500 zaměstnanců, kdo by byl zasažen ,“ obává se Stéphane Philippe, delegát CFDT a tajemník CE Faurecia v Magny-Vernois.

Faurecia je jedním z dodavatelů Renaultu v severním Franche-Comté. Závod Magny Vernois v Haute Saône vyrábí přední sedadla a pěnu sedadel pro vozy diamantové značky
Faurecia je jedním z dodavatelů Renaultu v severním Franche-Comté. Závod Magny Vernois v Haute Saône vyrábí přední sedadla a pěnu sedadel pro vozy diamantové značky

“ Jakékoli snížení výroby automaticky vede ke snížení mezi subdodavateli. Další obavou jsou projekty na nová vozidla Renault a další v závislosti na zadání. Rizikem je výroba, že na stavbě nebude více. Také slyšíme o zpoždění projektů, uvádění nových modelů.Toto zpoždění může udělat díru do produkce příštích dvou let ,“ dodává zástupce štábu.

Brzy konec míst pro Zoé

Do dvou let se také zastaví výroba Zoé, slavného elektromobilu od Renaultu . A už víme, že závod Magny-Vernois nebude vyrábět sedadla své náhrady. Továrna také nemá žádné záruky za budoucí partnerství s diamantovou značkou.

Když Lisi postrádá viditelnost

Pro Renault pracuje i výrobce zařízení Lisi Automotive. Je také ovlivněn plánem snižování počtu zaměstnanců . Subdodavatel vyrábí spojovací prvky, šrouby a matice pro motory a podvozky vozidel diamantové značky ve svých továrnách v Delle na území Belfort a Dasle v zemi Montbéliard. Tyto díly jsou dodávány do skladového centra značky. Stejně jako u jiných dodavatelů, management postrádá přehled, i když výrobce zařízení nepracuje pro ohrožená místa výrobce. „Zvláštností je, že naše spojovací prvky se nacházejí po celém vozidle: podvozek, motor a obložení interiéru. Koncern má do budoucna vědět, jaká bude výrobní kapacita Renaultu a jaký bude počet vozidel, která budou montovat ve Francii a v Evropě. To nás ovlivní, pokud toto číslo klesne,“ říká François Liotard, generální ředitel Lisi Automotive. Renault představuje 25 až 30 % výroby skupiny ve Franche-Comté.

Odbory na pozoru

Odbory v Lisi Automotive vývoj situace v Renaultu bedlivě sledují. Obávají se, že jejich stránky utrpí následky. Poté, co nedávno zpochybnili jejich vedení, jsou stále v naprosté vágnosti. „ Zatím nevíme, co bude u Renaultu zastaveno, ani co bude převedeno a ještě méně, co může dát do ztráty ,“ naznačuje CGT továrny Delle. Doufá, že bude ujištěna před 15. červencem, datem ústředního CSE, sociálního a ekonomického výboru , u výrobce zařízení.

Subdodavatelé jsou vždy ovlivněni potížemi výrobců , protože jsou v patách. V severním Franche-Comté jejich lídři doufají, že se automobilový trh zvedne. Pomoc nedávno oznámená vládou na podporu automobilového sektoru jim může pomoci zotavit se, protože koronavirová krize zanechala hrozné následky.