Lada obejde sankce výrobou speciálních verzí svých aut: Přijdou o ABS, ESP i airbagy

Lada obejde sankce výrobou speciálních verzí svých aut: Přijdou o ABS, ESP i airbagy
Lada obejde sankce výrobou speciálních verzí svých aut: Přijdou o ABS, ESP i airbagy

Sankce uvalené na Rusko se úzce dotýkají i automobilových producentů vyrábějících svá auta na území Ruska. Zatímco většina zahraničních automobilek svou výrobu v ruských závodech přerušila, domácí výrobci se musí se vzniklou situací vypořádat sami. Lada obejde sankce výrobou speciálních verzí, které nebudou používat komponenty navázané na sankce.

Automobilka AvtoVAZ není po vypuknutí válečného konfliktu mezi Ruskem a Ukrajinou v lehké situaci. Následné sankce uvalené na ruské hospodářství totiž zastavilo dodávky některých komponentů pro nové Lady. Ačkoli Lady patří mezi auta s vysokým podílem domácích subdodavatelů, 20 % komponent stále tvořily dodávky ze zahraničí. AvtoVAZ totiž patří pod ochranná křídla koncernu Renault-Nissan, takže mnohé komponenty jsou společné pro Renaulty, Nissany, Infinity, Dacie a pod. Vedení automobilky však činí protiopatření a přichází s verzemi, které dokáže vyrábět z vlastních zdrojů.

Mobilitu zajistíme i bez elektroniky

Ruská automobilka AvtoVAZ oznámila, že začíná s výrobou speciálních verzí některých modelů, které nebudou tak závislé na dodávkách importovaných komponent. Jedná se zejména o elektroniku, takže auta přijdou o ABS, stabilizační systémy, elektrická stahování oken či airbagy. Vypustí také satelitní sledování přes Glonas. Rusové se zkrátka vrátí k podstatě auta a tou je zajistit základní mobilitu.

Tento stav je však dočasný, intenzivně totiž hledají nové dodavatele zmíněné elektroniky. Buď z vlastních zdrojů nebo z Asie. Jak říká vedení automobilky, pokud se to podaří, dveře pro dosavadní dodavatele zůstanou i po zrušení sankcí definitivně zavřené. Cesty zpět není.

Modely Niva Legend bez ABS již momentálně testují na polygonech NAMI v Dmitrově, pokud splní požadavky, dostanou homologaci a jdou do prodeje. Po Legendě budou následovat další modely. Lada Granta údajně přijde i o lambda-sondu ve výfuku a sníží její emisní nastavení na Euro 2. Zdá se tedy, že AvtoVAZ výrobu nových aut pro potřeby domácího trhu nouzově zajistí. Určitě to nebude jednoduché, naskýtá se však otázka, kdo na sankce nakonec doplatí nejvíc. Evropští subdodavatelé si totiž budou muset i po skončení konfliktu hledat odbyt nakonec někde jinde.